Síaréna Projekt

Project állapot
Nyitott

Pillér:
REÁL

TURISZTIKA

SÍARÉNA Kft. – eplényi sípálya üzemeltetője

Szerzés időpontja
2020.01.09.

Tulajdon formája
100 százalékos üzletrész, teljes konszolidáció

Fő tevékenysége az eplényi sípálya üzemeltetése. A pálya üzemeltetés során a következő üzletágakban tevékenykedik: – sípálya és sífelvonó üzemeltetés (síbérlet értékesítés) – sífelszerelés kölcsönzés – síoktatás – vendéglátás (étkeztetés). A folyamatos fejlesztések, beruházások révén az eplényi Síaréna Magyarország legnagyobb és legmodernebb síközpontja. Több, mint 7 kilométer sípálya található Eplényben, melyek jelentős része (4 km) kék jelölésű szakaszokból áll. A kék pályák sötétedés után is használhatók a pályavilágításnak köszönhetően. A pályák hóbiztosságáról a hógyártó rendszer gondoskodik. Nagy teljesítményű szivattyúk szállítják az összesen több, mint 17 000 köbméter befogadó képességű víztározók vizét a sípályákra, ahol a Síaréna 51 hóágyúja ezt hóvá alakítja. A rendszer teljes hógyártó teljesítménye 600 köbméter/óra. Ez az óriási hógyártó teljesítmény teszi lehetővé az átlagosan 90-100 napos síszezonokat. A téli vendégforgalom a szezonok hosszától függően, körülbelül 40 és 60 ezer fő között alakul. Ez a regisztrált jegyváltók száma, amely nem tartalmazza a jelentős számú kísérői létszámot. Az oktatás és a kölcsönzés egy dinamikusan fejlődő üzletág. A síszezonok bruttó árbevétele 600 és 800 millió Ft között változik. Terveink szerint tovább fejlesztjük az oktatásra rendelkezésre álló kapacitást (felvonó, terület, bérelhető eszközök), így ezzel a lépéssel még jobban ki lehet használni a hétköznapokat. Az elmúlt évben jelentős változás következett be a pandémiának köszönhetően. A Síaréna tevékenysége egyértelműen a pozitív irányba mozdult el. A jelentős áremelés és a belföldre irányuló hazai síturizmus eredményeként a Síaréna rekordévet zárhat a 2021. üzleti évben. A kapacitásbővítés, a látogatói létszám emelkedés és az áremelés révén a bruttó árbevétel meghaladhatja a 800 millió forintot is.

A létesítmény négy évszakosan üzemel, de a síszezonon kívüli időszakot omffszezonnak minősítjük, miután az árbevétel a töredékrész a a december ás március közötti síszezon árbevételének. Általában a síszezon záró hétvégéje a libegő szezon kezdete, amely március közepétől egészen novemberig tart, biztosítva az egész éves működést. A libegőt látogató turisták száma évről évre nagy mértékben növekedik.

Függetlenül a négy évszakos működéstől, alapvetően a főszezon a december, január, február hónapokból és a március első feléből állhat (időjárás függően). A főszezon négy évszakra történő kiterjesztésén dolgozik a Társaság. Az egész éves működés serkentő hatással lehet az alkalmazotti létszámra, annak állandóságára, minőségére és mennyiségére egyaránt. Minél nagyobb az állandó személyzet, annál stabilabb a folyamatok működése.

A dinamikus fejlődés és a nagy publicitás révén évről évre bővül támogatóink köre. A sípálya rendszerint ad helyszínt nagyszabású eseményeknek, mint pl: Spartan Race, Downhill országos bajnokság, World Snow Day. A rendezvények és a különlegességnek számító hógyártó tevékenység miatt rendkívül jelentős jelenlétünk van az országos médiákban. Bővebb információk honlapunkon találhatók: http://siarena.hu/

A Síaréna Kft. Gazdasági múltja és jelene

Síszezon

A Síaréna Kft. (korábbi nevén RFV Sípálya Kft.) azzal a céllal jött létre, hogy a helyi önkormányzattól átvegye az eplényi sípályák üzemeltetését és fejlesztéseket hajtson végre a létesítményen egy határozott idejű bérleti szerződés keretében, majd a bérleti periódus lezárta után azt meghosszabbítva tovább folytassa tevékenységét, vagy a társaság vagyonát értékesítve befejezze az üzemeltetést.
Az üzleti célok közül a legfontosabb, hogy a befektetett eszközök révén a legkisebb költségekkel a lehető legtöbb árbevételt termelje a bérleti időszak alatt a vállalkozás. Mindeközben az értékcsökkenési politika fő ismérve a berendezések piaci áron való nyilvántartása, különös tekintettel arra, hogy a telepített berendezések hasznos élettartama kimondottan magas. Tehát a működtető vagyon értéke a bérleti periódus után is jelentős marad majd. Ez önmagában nagy lehetőségeket jelent a további működtetés, illetve szerződéshosszabbítás szempontjából, azonban a működtető vagyon értékesítése esetén is kiemelkedően fontos tényező. A növekvő életszínvonal a hosszú távú piaci növekedés kulcsa, ugyanis ezzel folyamatosan nő azoknak a száma, akik a síelést megengedhetik magunknak, elmozdítva ezzel a társaság által nyújtott szolgáltatásokat a luxusjószág kategóriából. A Síaréna Kft. ezekre a tényezőkre alapozza meg üzleti stratégiáját.

A nyári időszakok növekedése stabilabbá teheti a Társaság cash-flowját, ugyanis a téli időszak időjárás-kitettsége vitathatatlan. A sokévi átlagtól való egy tizedfokos eltérés egy nappal változtathatja meg a szezon hosszát. A jövőben a társaság egy olyan nyereség-előrejelző modellt tervez kidolgozni, amely a külső hőmérséklet alakulásának függvényében mutatja be üzleti lehetőségeit, egyszersmind a magyarországi turizmusban tapasztalható növekedéssel kalkulál a következő évekre úgy a téli, mint az off-season időszakban.

A társaság a sípályáknak otthont adó községben hozta létre székhelyét és a helyi adóit is erre a településre fizeti. A székhelyen operatív működés nem történik, a konkrét tevékenység a külterületen megtalálható sportcentrumban zajlik, beleértve a társaság működéséhez szükséges adminisztrációs feladatokat is. Kezdetben bizonyos tevékenységeket kiszervezett a társaság, de mára a Síaréna Kft.hez tartozik a sípályák és felvonók, a síkölcsönző, a síiskola, és a vendéglátóhelyek működtetése is épp úgy mint, a síszezonon kívüli üzemelés.

A téli működés szempontjából a Síaréna Kft. piaci részesedése a legnagyobb Magyarországon, negyven-negyvenöt százalék fölé tehető. A számítás alapjául a kapacitásadatok szolgálnak. Az eplényi létesítmény teljes kapacitása ugyanis nagyjából ugyanannyi, mint az összes többi hazai versenytársáé együttvéve.

A társaság működése során a legnagyobb beszállítók az energiakereskedő, a vendéglátóipari alapanyag beszállító, valamint a hógyártó rendszer és a sífelvonó alkatrészeit szállító cégek. A folyamatok munkaerő intenzívek, azonban a Balaton közelsége révén a téli szezonra mindig rendelkezésre áll a szükséges mennyiség humán erőforrásból. Jellemzően nyári vízisí pályák kezelői, Balaton-parti vendéglátóhelyek üzemeltetői, kalandparkok munkatársai, illetve építőipari dolgozók keresik a téli munkalehetőségeket. Az eddigi üzemeltetés során több neves cég is megjelent támogatóként a társaság életében, mint Uniqua, Nordica, CIG Biztosító. Jelenlegi legnagyobb szponzorok a névadó Intersport és a Porsche Hungária.

Offszezon

A Síaréna Kft. stabilitása szempontjából kimagasló szerepet tölt be a négyévszakos, offseason működés. A téli infrastruktúra önmagában egy komoly feladathalmazt jelent az üzemeltető cég számára a síszezonon kívül, különös tekintettel a kapcsolódó adminisztrációkra és a karbantartásokra, amelyekhez elengedhetetlen a humán erőforrás egész éves foglalkoztatása. Az egész éves csapattal azonban adott a lehetőség a négyévszakos üzemeltetésre is. Éppen ezért a társaság kezdeti céljai között már szerepelt a négyévszakos hasznosítás, ami idő közben még hangsúlyosabb lett és alátámaszthatóan még több lehetőséget tartogat a növekedés szempontjából, mint a síszezon. Az offseason működés jelen pillanatban a kirándulók kiszolgálását jelenti, akik elsősorban a társaság által tavasztól őszig libegőként üzemeltetett sífelvonót használják, illetve fogyasztanak a vendéglátóhelyeken. Jelenleg a társaság fő fejlesztési céljai viszont a négyévszakos működéssel kapcsolatosak, mert a téli infrastruktúra elérte a méretgazdaságossági limitet. Tehát a téli működés szempontjából nem szükséges jelentős kapacitásbővítés, inkább a szolgáltatásminőség magasabb szintre emelése értelmezhető fő célként.

A Síaréna piaci helyzete a jelenlegi tevékenységével

2006-ban, a vállalkozás megalapításakor rendelkezésre álló piaci környezet az évek során megváltozott, és a társaságnak alkalmazkodnia kellett a változásokhoz. Kezdetben a tradicionálisan síelő közönség számára országhatárokon belül megtalálható lehetőséget kínálni volt a fő cél, ez az akkori mérések alapján a lakosság mintegy 5 százalékát jelentette, tehát hozzávetőlegesen 450-500 ezer potenciális síelővel lehetett számolni. Idővel azonban a feltételek megváltoztak és megjelent egy nagy jelentőséggel bíró piaci réteg, az új generációs kezdő síelő. A nemzeti átlagéletszínvonal emelkedése azt a hatást eredményezte, hogy egyre több magyar engedhette meg magának az addig csak a tehetősek hóbortjaként emlegetett síelést. A változást felismerve a társaság elkezdte a korábbi irányvonalát megváltoztatni, és az infrasfruktúrát még ergonomikusabbá tenni a kezdők számára. Emiatt már 2012-ben szükségessé vált új kék jelölésű (könnyű) sípályák kialakítása, jelentős mértékű kölcsönző fejlesztés és az oktatókapacitás bővítése. Az infrastruktúra akklimatizálás mellett párhuzamosan elindult az „átlagembert” megcélzó reklámkampány. Mindemellett a társaság az utánpótlás képzésbe is nagyon sokat fektetett. Ennek a legfőbb eleme, hogy jelképes áron kínál az iskolák számára lehetőséget arra, hogy a testnevelés órák egy részét a sípályán tartsák meg. Mindezekkel, a tömegek felé történő orientációkkal a kormányzat figyelmét is sikerült felkelteni, amelynek hozadékaként a kezdőbarát fejlesztésekhez állami támogatást is kapott a síterep.

Bátran kijelenthető, hogy területi megoszlását tekintve a piac országos, sőt immáron nemzetközi, ugyanis a felvidékről érkező látogatók száma évről évre növekedik. A legnagyobb hányadot viszont még jelenleg is a főváros és agglomerációja jelenti. Mivel a síterep belföldről könnyen megközelíthető, ezért az egynapos síturisták teszik ki a látogatók legnagyobb hányadát. Ugyanakkor a szolgáltatások körének és lehetőségeinek fejlesztése révén egyre nő a több napra érkezők aránya. Eplényben és a környékbeli falvakban jelentősen megszaporodott a panziók és vendégházak száma. Ez egy eredményesnek bizonyuló szimbiózis. A sípálya nélkül ezek a szállások nem tudnának profitábilisan működni. Mindemellett a szállások révén egyre több ember választja a több napos sívakációt.

Az árpolitika egyik fő eleme már kezdetben az volt, hogy a hétvégi jegyárakhoz képest egy kedvezőbb csomag állt rendelkezésre hétköznapokon. Az ár differenciálása révén a forgalom eloszlása egyenletesebbé vált. A kezdeti árképzésre és a jelenlegi látásmódra szintén a versenyorientált gondolkodás a jellemző. Muszáj figyelembe venni a fogyasztók számára elérhető potenciális versenytársak árait, illetve az általuk kínált egyéb kondíciókat, mint például: távolság, szolgáltatások mennyisége és minősége, árukapcsolás. Az árképzés során azonban fontos szerepet játszanak a keresleti és a költségtényezők is. Konkrét példa erre az energiaárak vagy a bérek változása.

Míg kezdetben a négyévszakos működés (libegő üzemeltetés) piaca szinte teljesen különbözött a sípiactól, addig jelenleg egyre nagyobb a metszet a két célcsoport között. Ez kedvezően hat a PR kommunikációs tevékenység eredményére és a bevételekre egyaránt. Tehát elmondható, hogy a síelők nagy része látogatja meg a létesítményt tavasztól őszig kirándulási céllal, miközben a társaság kampányaival arra törekszik, hogy a libegőt igénybe vevő átlagemberek minél hamarabb síelőkké váljanak.